^Powrót do góry
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Kalendarz

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Brak wydarzeń w kalendarzu
Wrzesień 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

BIP

Gry komputerowe – zalety, wady, oznaki uzależnienia i sposoby ochrony dzieci.

Gry komputerowe – zalety, wady, oznaki uzależnienia i sposoby ochrony dzieci.

 Komputer, Internet, telefon komórkowy w ostatnich latach stały się nieodłącznym elementem życia dzieci
i młodzieży. Nic więc dziwnego, że technologiczne nowinki są jednym z popularniejszych pomysłów na mikołajkowe i stanowić zagrożeń związanych z nowoczesnymi technologiami oraz możliwości zapobiegania im i dbania o bezpieczeństwo młodych gwiazdkowe prezenty. Wszyscy jednak musimy jednak pamiętać, że technologia niewłaściwie wykorzystywana może internautów. zagrożenie dla bezpieczeństwa dziecka i jego właściwego rozwoju.

Gry komputerowe – szansa

   Gry komputerowe mogą stanowić ciekawą alternatywę nauki ortografii, matematyki, przyrody, historii. Mają również znaczenie terapeutyczne, gdyż usprawniają koordynacje wzrokowo-ruchową i koncentrację. Niestety jednak treść wielu gier komputerowych przeraża ładunkiem przemocy i okrucieństwa. Tego typu sceny mogą wywoływać zachowania agresywne u dzieci oraz prowadzić  do zobojętnienia na przemoc
 w codziennym życiu. Należy pamiętać, iż oddziaływanie gier jest o wiele silniejsze niż oddziaływanie przemocy oglądanej w telewizji, ponieważ posiadają one interaktywną formę. Gracz podlega następującym mechanizmom:

  • aktywnego uczestnictwa w grze komputerowej – gracz nie tylko ogląda przemoc, ale przede wszystkim sam jej dokonuje na ekranie komputera poprzez bohatera, którym kieruje,
  • silnej koncentracji na grze - gracz nie może jednocześnie robić czegoś innego, całkowicie angażuje się
    w wirtualny świat, co może prowadzić do zacierania granic pomiędzy fikcją a rzeczywistością,
  • możliwości wielokrotnego powtarzania gry – pozwala oswoić się i przyzwyczaić do najbardziej drastycznych scen. Przemoc staje się czymś normalnym i nie wzbudzającym emocji. Prowadzi to do akceptacji w realnym życiu pewnych zachowań, których gracz nie uznaje za przemoc, takich jak popychanie, przezywanie, wyśmiewanie się,
  • kojarzenia przemocy z nagrodą – agresja i destrukcja są nagradzane w grach komputerowych: zabicie kogoś pozwala iść do przodu, zdobyć dodatkową broń, dodatkowe życie, za przejechanie przechodniów uzyskuje się dodatkowe punkty. Przemoc pozwala osiągnąć sukces w grze, daje poczucie mocy
    i zwycięstwa. Zaangażowane w tego rodzaju grę dziecko dowiaduje się, że  "zło wcale nie jest takie złe,
    a nawet może być całkiem dobre, bo jest skuteczne",
  • braku konsekwencji wirtualnych czynów w realnym świecie, szybka jazda samochodem nie grozi śmiercią, antyspołeczne zachowania nie prowadza do utraty wolności.

  Oddziaływanie gier komputerowych na psychikę dziecka zależy  od ich treści, ilości czasu spędzonego na graniu, wieku gracza, jego cech temperamentu, osobowości oraz jakoś więzi łączących dziecko ze środowiskiem  rodzinnym   i  rówieśniczym. Gry komputerowe mają również negatywny wpływ na rozwój fizyczny. Mogą powodować pogorszenie wzroku, dolegliwości reumatologiczne, odrętwienia palców
i dłoni, wady postawy.

Jak rozpoznać uzależnienie dziecka od gier komputerowych?

   Dziecko jest uzależnione od gier komputerowych, gdy:

  • granie staje się najważniejszą aktywnością w jego życiu,
  • coraz więcej czasu spędza przy grach komputerowych, rezygnując z dotychczasowych aktywności (spotkania z rówieśnikami, nauka),
  • odizolowanie od komputera powoduje złe samopoczucie, bezsenność, rozdrażnienie, agresję, reakcje fizjologiczne, jak np. drżączka, depresja,
  • osoba z powodu zaangażowania w gry komputerowe wchodzi w konflikt ze swoim najbliższym otoczeniem, najczęściej  z rodzicami,
  • drastycznie ulega zmianom nastroju - przeżywanie albo dobrego nastroju albo też poczucie odrętwienia, niemocy,
  • po okresie samokontroli, a nawet zaprzestania zabawy grami komputerowymi pojawiają się powroty do patologicznego korzystania z gier.

Jak chronić dzieci przed szkodliwym wpływem gier komputerowych?

   Aby uchronić dzieci przed szkodliwym wpływem gier komputerowych rodzice
powinni być dobrze zorientowani w zakresie oddziaływania gier komputerowych oraz rodzajów gier dostępnych na rynku. Tylko wówczas mogą świadomie czuwać nad kierunkiem rozwoju dzieci, a przede wszystkim uczyć je rozsądnego i krytycznego korzystania z gier komputerowych od samego początku.

ZŁOTE ZASADY:

  1. Rodzice powinni wiedzieć, w jakie gry grają ich dzieci.
  2. Kupując grę rodzice powinni wcześniej pozyskać informacje na jej temat. Warto zapoznać się z tzw. PEGI - Ogólnoeuropejskim System Klasyfikacji Gier, czyli systemem ratingu wiekowego stworzonym
    w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych.
  3. Rodzice powinni ustalić zasady, z jakich gier dzieci mogą korzystać, a które z gier są dla nich niedozwolone i dlaczego. Sam zakaz nie wystarczy – trzeba rozmawiać z dziećmi o wpływie gier zawierających przemoc na ich psychikę. Należy również zaproponować dzieciom gry edukacyjne, logiczne, programy do nauki języków obcych, itp.
  4. Dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy rodzice są w domu.
  5. Rodzice powinni bezwzględnie ograniczyć czas spędzany przez dziecko przy komputerze do 1 godziny dziennie, zwracać uwagę na stosowanie przerw w grze co 20 minut.
  6. Konsekwentnie należy stosować zasadę: najpierw obowiązki, potem komputer.
  7. Najmłodszym należy pokazywać inne formy spędzania wolnego czasu, więcej czasu spędzać
    z dzieckiem, zapraszać do domu jego kolegów i koleżanki.

Wszyscy dorośli powinniśmy pamiętać, że dzieci najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia i zainteresowania ze strony dorosłych. Spędzając czas wspólnie z dzieckiem: na zabawie, spacerze, rozmowie, wzmacniana jest więź rodzinna, która może skutecznie uchronić dziecko przed negatywnym wpływem gier komputerowych. Uwaga, zainteresowanie i rodzinna bliskość to szczepionka na całe życie, której znaczenia nie sposób przecenić.

 

WOŚP w naszej szkole 2024

Szanowni Państwo,

Nasza szkoła po raz kolejny przyłącza się do akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i w związku z tym organizujemy tak jak w zeszłym roku kiermasz. Będzie on miał charakter zbiórki fantowej.

Zachęcamy do przynoszenia gadżetów, rzeczy, z których Państwo nie korzystacie a mogą przydać się innej osobie. Warunkiem koniecznym jest dobry stan i jakość danej rzeczy. (np. zabawka, książka, rękodzieło, latarka, lampka nocna, itp.)

Dary prosimy przekazywać do wychowawców klas, pedagoga i psychologa.

Jeżeli chcą Państwo dodatkowo wspomóc naszą akcję np. domowymi smakołykami lub rękodziełem- prosimy o informację i zapraszamy do udziału.

KIERMASZ ODBĘDZIE SIĘ W DNIACH:

10-12.01.2024

W temacie WOŚP prosimy o kontakt z paniami:

Justyną Wróbel, Angeliką Leoniak

wosp

Akcja chartytatywna: Dzień Babci i Dziadka, wspieramy hospicjum w Oławie"

Witam serdecznie

Zostaliśmy poproszeni o wsparcie dla hospicjum w Oławie.

Hospicjum w Oławie przynależy do szpitala i w tej chwili jest w pełni obłożone pacjentami, jest ich 40 osób.

W związku z tym ogłaszamy akcję charytatywną pod hasłem „Dzień Babci i Dziadka, wspieramy hospicjum w Oławie”.

Akcja startuje w dniu dzisiejszym i potrwa do 12.01.2024.

Wszystko co uda nam się zebrać zostanie przekazane do hospicjum w dniu 15.01.2024.

Dlaczego tak – pacjenci tego hospicjum to ludzie starsi, często samotni lub opuszczeni więc idea jest taka, żeby umilić im nadchodzące święto Dzień Babci i Dziadka.

Co możemy zrobić:

1)     Wychowawcy klas 0-3 będą poproszeni o przygotowanie z dziećmi laurek lub jakiś innych gadżetów związanych z tematem => te laurki zostaną przekazane wraz z drobnymi paczuszkami w dniu 15.01

2)     Robimy zbiórkę rzeczy, proszę niech to będą NOWE (w sensie nieużywane) rzeczy.

Lista ustalonych potrzeb do hospicjum to:

Ręczniki kąpielowe duże 100x140 cm

Ręczniki do rąk małe 70x50 cm

Skarpetki bez uciskowe grube rozm. 39-42

Koszulki T-shirt kolorowe (w sensie nie białe) rozm. M/L/XL

Koce

Kołdry i poduszki

Chusteczki nawilżające

Woda mineralna (małe butelki z dziubkiem najlepiej)

3)     Chcemy przygotować 40 paczek, do paczek chcemy dodać (oprócz laurek zrobionych przez dzieci):

Czekolady

Cukierki

Musy owocowe w tubce

Soczki z rurką

Ciastka/herbatniki

     Więc takie rzeczy też można dostarczać w punkt zbiórki w szkole.

** punkt zbiórki na holu, oznaczony jest plakatem.

4)     Jeśli ktoś ma życzenie może również wesprzeć akcję finansowo => w związku z tym w sekretariacie znajduje się specjalnie na ten cel przygotowane pudełko; w młodszych klasach proponuję pieniążki przekazywać do Wychowawców, a starsze klasy mogą bezpośrednio indywidualnie do sekretariatu, do pudełka

Za zebrane pieniążki zobowiązuję się (Przewodnicząca RR Maria Smaczna) wraz z Opiekunem Specjalnym akcji (Katarzyną Regec) zakupić potrzebne artykuły zgodnie z listami powyżej.

Spróbujmy tym ludziom umilić odrobinę ich życie i wnieść odrobinę uśmiechu w tym trudnym dla nich czasie.

Zachęcamy gorąco.

Pozdrawiam

Rada Rodziców wraz z Opiekunem Specjalnym akcji

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia 2023

Z okazji świąt Bożego Narodzenia

życzymy Wszystkim,

by ten szczególnie piękny czas odradzania się dobra

wprowadził do Waszych domów

radość, spokój i jeszcze więcej rodzinnego ciepła,

a Nowy Rok 2024

niechaj będzie obfitujący w zdrowie, szczęście i sukcesy. 

Wesołych Świąt

                             Dyrekcja Szkoły oraz Grono Pedagogiczne

 

Copyright © 2013. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Jelczu-Laskowicach Rights Reserved.