^Powrót do góry
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Kalendarz

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Brak wydarzeń w kalendarzu
Maj 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

BIP

28 października dzień bez stresu

28 października obchodzimy Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów (dzień bez stresu)

 

Stres jest zjawiskiem biologicznym i odpowiedzią organizmu na stawiane mu wymagania – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Stres to proces, za pomocą którego czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają i za pomocą którego organizm reaguje na zagrożenie. 

Rodzaje stresu – kryterium jakościowe

Eustres

Tak zwany „dobry stres” mobilizuje, dodaje siły, energii, determinacji do wykonania działania i wykrzesania z siebie energii. Dzięki bodźcom z zewnątrz jesteśmy w stanie reagować instynktownie na określone wydarzenie. Eustres motywuje, skutecznie wspomaga procesy myślowe, przyspiesza podejmowanie działania.

Stresory motywujące człowieka do wysiłku i osiągnięć życiowych – dobry stres (good stres) lub eustres (eustress)


Dystres

Epizodycznie występujący stres nie ma nic wspólnego z degradującym, wycieńczającym „złym stresem”, który sieje spustoszenie w organizmie. Przewlekle napięcie nerwowe skutecznie dezorganizuje życie. Zaburzeniu ulegają funkcje fizyczne i psychiczne. Dystres działa długofalowo, dlatego osoba zestresowana łatwo ulega kolejnym psychicznym kontuzjom, gorzej radzi sobie z problemami dnia codziennego, częściej choruje.

Stresory niosące cierpienie i dezintegrację psychiczną charakteryzowane są pojęciem zły stres (bad stress) i dystres (distress)

Somatyczne skutki stresu: 

  • chroniczne bóle głowy, migrena,
  • bóle brzucha,
  • bóle mięśni,
  • szczękościsk,
  • podwyższony poziom ciśnienia rozkurczowego,
  • podwyższony poziom cholesterolu całkowitego we krwi,
  • rozwój choroby wieńcowej (niedokrwiennej choroby serca),
  • dysfunkcja układu mięśniowo-szkieletowego (w tym bóle i wady postawy),
  • zaburzenia hormonalne (zaburzenia miesiączkowania i płodności),
  • rozwój choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy,
  • zaburzenie prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego (w tym procesu trawienia), choroba Leśniewskiego-Crohna, zespól jelita drażliwego,
  • obniżenie odporności organizmu (choroby),
  • neurodermatoza (zajady, plamy, wypryski na skórze, egzemy),
  • inne choroby psychosomatyczne.

Psychologiczne skutki stresu:

  • podwyższenie ryzyka wystąpienia depresji (w tym ryzyko samobójstwa, myśli samobójczych, prób samobójczych),
  • lęki,
  • nerwica,
  • fobie,
  • uczucie niepokoju (nawet po ustaniu napiętej sytuacji),
  • brak apetytu, chudnięcie,
  • zaburzenia odżywiania, nadmierny apetyt, tycie („zajadanie” stresu),
  • nadmierna masa ciała prowadząca do nadwagi i otyłości (choroby dietozależne),
  • bezsenność,
  • uczucie ciągłego zmęczenia,
  • objawy emocjonalne: płacz, złość, zamartwianie się, zapominanie, utrata poczucia humoru, zaburzenie koncentracji, zaburzona zdolność do podejmowania decyzji,
  • ogólne, gorsze funkcjonowanie.

Behawioralne skutki stresu:

  • objawy tj.: palenie papierosów, picie alkoholu,
  • nadmierny krytycyzm,
  • nieprzystosowanie się do wymagań organizacyjnych,
  • brak zdrowej równowagi pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym,
  • absencja,
  • niezadowolenie z pracy,
  • utrata sensu pracy,
  • rezygnacja z pracy lub jej zmiana,
  • wyczerpanie emocjonalne,
  • depersonalizacja,
  • obniżone poczucie własnej wartości,
  • obniżone poczucie osiągnięć osobistych.

Najbardziej typowe objawy stresu to zwykle:

Należy zaznaczyć, że mogą występować też nietypowe reakcje na stres, takie jak np.:

  • atak śmiechu, który ma rozładować napięcie
  • zastyganie w bezruchu bez możliwości jakiegokolwiek działania.

Sposoby na rozładowanie napięcia:

  1. Przyjrzyj się uważnie przyczynom swojego stresu.W niewielkich dawkach jest potrzebny każdemu z nas: stymuluje aktywność i czujność mózgu, wzmaga motywację i kreatywność. Przypomnij sobie jednak, w jakich sytuacjach napięcie, które przeżywasz, wykracza daleko poza granice twórczej pracy, jest nieprzyjemne i nadmierne, przeszkadza ci w działaniu. Opisz wywołujące je bodźce i swoją reakcję – czy możesz coś zmienić? Rozpisz dokładnie pomysły na rozwiązanie problemu, a jeśli uznasz, że jest obecnie poza twoim zasięgiem, spróbuj tymczasowo „zaakceptować” zastaną sytuację i zmienić odpowiedź na nią w taki sposób, żeby przynajmniej nie pogarszać własnego zdenerwowania. Spróbuj poprowadzić dziennik stresu, który pomoże zanalizować przebieg wydarzeń i wyodrębnić nieskuteczne schematy.
  2. Zabierz swoje nerwy na spacer.Zwiedzaj okoliczne lasy i parki, wybierz się nad pobliskie jezioro, strumień czy rzekę. Naturalne światło dzienne jest dobrym lekarstwem na stany niepokoju i lęki, a otoczenie przyrody oczyszcza tak ciało, jak i umysł. Wprowadź regularne spacery do codziennych zwyczajów.
  3. Obserwuj przyrodę. Jest znakomitym wentylem do przekierowania niepokojących myśli, czerpania siły i wiedzy.Spróbuj pooglądać uważnie rośliny i wsłuchać się świadomie w otaczające dźwięki, szczegółowo rozpoznać ich budowę, poszukać śladów obecności zwierząt, porównać zapachy i faktury lasu.
  4. Ruszaj się.Ci, którzy biegają, oprócz zmęczenia znają doskonale stan euforii i obudzenia po powrocie do domu. Znajdź taką aktywność fizyczną, która jest dla ciebie atrakcyjna i spróbuj ją wdrożyć choćby kilka razy w tygodniu.
  5. Zwracaj uwagę na jedzenie.Właściwie dobrane, potrafi obniżyć poziom stresu. Zamiast mięsa, które podnosi ciśnienie tętnicze lub wskutek produkcji dopaminy i norepinefryny w mózgu  (w przypadku wysokobiałkowego czerwonego mięsa) podbija stres, mamy do wyboru wiele warzywnych i owocowych bohaterów. Ciśnienie pomogą uregulować czosnek i cebula, pomidory, ziemniaki, szpinak, banany i suszone morele.
  6. Dbaj o regularny, wartościowy sen.Staraj się zorganizować swój czas w taki sposób, by nie rezygnować i nie skracać snu na korzyść piętrzących się obowiązków. Warto poświęcić na niego przynajmniej od 7 do 9 godzin w ciągu nocy. Dzięki temu organizm wypoczywa, robi porządki, pozbywa się toksyn i napięcia, a mózg selekcjonuje i wiąże informacje. Niewyspanie natomiast działa dokładnie na odwrót: potęguje bagaż stresu i lęków, zmniejsza skuteczność, zdolność zapamiętywania, osłabia kreatywność.
  7. Pracuj z wyobraźnią.Stwórz miejsce, do którego możesz myślowo wrócić, kiedy ogarnia cię niepokój. Wzbogacaj je o kolejne szczegóły tak, by „pobyt”w nim sprawiał ci przyjemność. Postaraj się dokładnie „rozejrzeć” dookoła i jak najwięcej zaobserwować tworzących je elementów. Pomajsterkuj.
  8. Pielęgnuj więzi.Ciekawie spędzony czas z bliskimi, przyjaciółmi czy dziećmi, jak również zabawa ze zwierzętami nie tylko sprzyja poprawie samopoczucia, ale też daje obustronne korzyści i pomaga  oddelegować wszelkie troski na drugi plan.

W przypadku dzieci doznających stresu zalecane jest następujące postępowanie:

  • Należy pamiętać, że najważniejsze jest wsparcie od rodziców, poświęcanie dziecku czasu, wykazanie spokoju, zainteresowania przeżyciami dziecka, uważne słuchanie oraz unikanie sytuacji, filmów, które mogą powodować narastanie symptomów.
  • Rodzice nie powinni wymuszać rozmów na trudne tematy, ale zachęcać dziecko do inicjowania samemu takich rozmów, ważne są uczucia dziecka.
  • Należy przykładać dużą wagę do zdrowego odżywiania dziecka oraz jego odpoczynku.
  • Dziecko powinno mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa oraz po stresującym wydarzeniu szybko powrócić do codziennych przyzwyczajeń, rytuałów, poprzedniego rytmu życia.

W sytuacji, kiedy objawy związane z przeżytym przez dziecko stresem utrzymują się ponad miesiąc i uniemożliwiają dziecku prawidłowe codzienne funkcjonowanie warto zgłosić się po poradę do psychologa.

Zapraszam do kontaktu: Marta Grabowska-Piątkiewicz psycholog szkolny             

Szanowni Rodzice, zapraszamy Państwa na wykład

Szanowni Rodzice, zapraszamy Państwa na wykład:

Kompetencje rodzicielskie- co to jest? Jak je rozwijać? Jaki mają wpływ na relacje z dzieckiem? Kompetencje rodzicielskie, a funkcjonowanie dziecka w środowisku rówieśniczym.

DATA: 07.11.2023r., godz. 17.00

Wykład poprowadzi:

Lidia Zawieja: pedagog, socjoterapeuta, dyplomowany psychoterapeuta, Certyfikowany Specjalista ds. pracy z przemocą. Psychoterapeutka w Poradni Psychoterapii i Psychiatrii Psychodynamicznej Relatio. wykładowca w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz terapeutka w Ośrodku Terapeutycznym Stowarzyszenia Pomocy Akson, gdzie od wielu lat prowadzi Kursy Kompetencji Rodzicielskich.

MOŻLIWE DO OSIĄGNIĘCIA KORZYŚCI DLA RODZICÓW:

  • Zdolność wspierania dziecka w rozumieniu i radzeniu sobie z trudnymi emocjami.
  • Umiejętność stawiania granic i wprowadzania zasad.
  • Rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych.
  • Poznanie metod zachęcania dziecka do współpracy/samodzielności.
  • Umiejętność bycia konsekwentnym.
  • Budowanie adekwatnego poczucia wartości u dziecka.

MOŻLIWE DO OSIĄGNIĘCIA KORZYŚCI DLA DZIECKA- DZIĘKI WSPARCIU RODZICÓW:

  • Zdobywanie umiejętności rozumienia oraz regulowania własnych emocji.
  • Poczucie bezpieczeństwa dzięki zyskaniu adekwatnych granic.
  • Rozwijanie empatii i nauka komunikowania potrzeb.
  • Stopniowe uczenie nowych umiejętności i dążenie do samodzielności.
  • Nauka rozumienia i dostosowywania się do norm społecznych.
  • Budowanie adekwatnego poczucia własnej wartości.

Serdecznie zapraszamy i zachęcamy wszystkich Państwa do udziału w wydarzeniu.

*Chęć udziału prosimy zgłaszać poprzez wiadomość w dzienniku elektronicznym do pedagoga szkolnego- Angelika Leoniak.

My nie gryziemy

Rok szkolny rozpoczęliśmy zajęciami w ramach ogólnopolskiej akcji organizowanej przez fundację Pani Ewy Naworol My nie gryziemy. Dzieci uczestniczyły w warsztatach z dogoterapii, które odbyły się w zaparkowanej na szkolnym placu okazałej ciężarówce. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej i klas szóstych mogli poznać zachowania psów zarówno w teorii, jak i w praktyce, wydając odpowiednie komendy specjalnie w tym celu wyszkolonym psom.

Zajęcia zapoznały dzieci z zasadami bezpiecznej i odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami. Warsztaty bardzo się wszystkim podobały.

 

Galerii znajdują się zdjęcia: My nie gryziemy

"Każdy inny - wszyscy równi"

"Każdy inny - wszyscy równi"

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1a przystąpili do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego "Każdy inny - wszyscy równi". Zadania projektowe będą realizowane w różnorodnych formach. Celem jest rozwijanie empatii, likwidowanie uprzedzeń oraz uwrażliwienie na potrzeby uczniów w tym niepełnosprawnych.

 

plakat

Copyright © 2013. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Jelczu-Laskowicach Rights Reserved.