^Powrót do góry
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Kalendarz

info :
Nie znaleziono opublikowanego łącza do komponentu iCagenda!
Brak wydarzeń w kalendarzu
Listopad 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

BIP

Pasowanie na ucznia 2023r.

Uroczyste ślubowanie, to na ucznia pasowanie... " takimi słowami uczniowie klas I rozpoczęli uroczysty apel z okazji Pasowania na ucznia. 20 października 51 dzieci zostało uroczyście przyjętych do grona uczniów naszej szkoły. Pani Dyrektor osobiście pasowała dzieci specjalnie przygotowanym ołówkiem. Gośćmi był wice burmistrz Marek Szponar oraz przewodnicząca Rady Rodziców Maria Smaczna. Dzieci otrzymały słodkości i upominki od gości. Po apelu był czas na wspólne zdjęcia i świętowanie.

Zdjęcia znajdują się w Galerii 2023/2024: Pasowanie

 

28 października dzień bez stresu

28 października obchodzimy Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów (dzień bez stresu)

 

Stres jest zjawiskiem biologicznym i odpowiedzią organizmu na stawiane mu wymagania – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Stres to proces, za pomocą którego czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają i za pomocą którego organizm reaguje na zagrożenie. 

Rodzaje stresu – kryterium jakościowe

Eustres

Tak zwany „dobry stres” mobilizuje, dodaje siły, energii, determinacji do wykonania działania i wykrzesania z siebie energii. Dzięki bodźcom z zewnątrz jesteśmy w stanie reagować instynktownie na określone wydarzenie. Eustres motywuje, skutecznie wspomaga procesy myślowe, przyspiesza podejmowanie działania.

Stresory motywujące człowieka do wysiłku i osiągnięć życiowych – dobry stres (good stres) lub eustres (eustress)


Dystres

Epizodycznie występujący stres nie ma nic wspólnego z degradującym, wycieńczającym „złym stresem”, który sieje spustoszenie w organizmie. Przewlekle napięcie nerwowe skutecznie dezorganizuje życie. Zaburzeniu ulegają funkcje fizyczne i psychiczne. Dystres działa długofalowo, dlatego osoba zestresowana łatwo ulega kolejnym psychicznym kontuzjom, gorzej radzi sobie z problemami dnia codziennego, częściej choruje.

Stresory niosące cierpienie i dezintegrację psychiczną charakteryzowane są pojęciem zły stres (bad stress) i dystres (distress)

Somatyczne skutki stresu: 

  • chroniczne bóle głowy, migrena,
  • bóle brzucha,
  • bóle mięśni,
  • szczękościsk,
  • podwyższony poziom ciśnienia rozkurczowego,
  • podwyższony poziom cholesterolu całkowitego we krwi,
  • rozwój choroby wieńcowej (niedokrwiennej choroby serca),
  • dysfunkcja układu mięśniowo-szkieletowego (w tym bóle i wady postawy),
  • zaburzenia hormonalne (zaburzenia miesiączkowania i płodności),
  • rozwój choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy,
  • zaburzenie prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego (w tym procesu trawienia), choroba Leśniewskiego-Crohna, zespól jelita drażliwego,
  • obniżenie odporności organizmu (choroby),
  • neurodermatoza (zajady, plamy, wypryski na skórze, egzemy),
  • inne choroby psychosomatyczne.

Psychologiczne skutki stresu:

  • podwyższenie ryzyka wystąpienia depresji (w tym ryzyko samobójstwa, myśli samobójczych, prób samobójczych),
  • lęki,
  • nerwica,
  • fobie,
  • uczucie niepokoju (nawet po ustaniu napiętej sytuacji),
  • brak apetytu, chudnięcie,
  • zaburzenia odżywiania, nadmierny apetyt, tycie („zajadanie” stresu),
  • nadmierna masa ciała prowadząca do nadwagi i otyłości (choroby dietozależne),
  • bezsenność,
  • uczucie ciągłego zmęczenia,
  • objawy emocjonalne: płacz, złość, zamartwianie się, zapominanie, utrata poczucia humoru, zaburzenie koncentracji, zaburzona zdolność do podejmowania decyzji,
  • ogólne, gorsze funkcjonowanie.

Behawioralne skutki stresu:

  • objawy tj.: palenie papierosów, picie alkoholu,
  • nadmierny krytycyzm,
  • nieprzystosowanie się do wymagań organizacyjnych,
  • brak zdrowej równowagi pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym,
  • absencja,
  • niezadowolenie z pracy,
  • utrata sensu pracy,
  • rezygnacja z pracy lub jej zmiana,
  • wyczerpanie emocjonalne,
  • depersonalizacja,
  • obniżone poczucie własnej wartości,
  • obniżone poczucie osiągnięć osobistych.

Najbardziej typowe objawy stresu to zwykle:

Należy zaznaczyć, że mogą występować też nietypowe reakcje na stres, takie jak np.:

  • atak śmiechu, który ma rozładować napięcie
  • zastyganie w bezruchu bez możliwości jakiegokolwiek działania.

Sposoby na rozładowanie napięcia:

  1. Przyjrzyj się uważnie przyczynom swojego stresu.W niewielkich dawkach jest potrzebny każdemu z nas: stymuluje aktywność i czujność mózgu, wzmaga motywację i kreatywność. Przypomnij sobie jednak, w jakich sytuacjach napięcie, które przeżywasz, wykracza daleko poza granice twórczej pracy, jest nieprzyjemne i nadmierne, przeszkadza ci w działaniu. Opisz wywołujące je bodźce i swoją reakcję – czy możesz coś zmienić? Rozpisz dokładnie pomysły na rozwiązanie problemu, a jeśli uznasz, że jest obecnie poza twoim zasięgiem, spróbuj tymczasowo „zaakceptować” zastaną sytuację i zmienić odpowiedź na nią w taki sposób, żeby przynajmniej nie pogarszać własnego zdenerwowania. Spróbuj poprowadzić dziennik stresu, który pomoże zanalizować przebieg wydarzeń i wyodrębnić nieskuteczne schematy.
  2. Zabierz swoje nerwy na spacer.Zwiedzaj okoliczne lasy i parki, wybierz się nad pobliskie jezioro, strumień czy rzekę. Naturalne światło dzienne jest dobrym lekarstwem na stany niepokoju i lęki, a otoczenie przyrody oczyszcza tak ciało, jak i umysł. Wprowadź regularne spacery do codziennych zwyczajów.
  3. Obserwuj przyrodę. Jest znakomitym wentylem do przekierowania niepokojących myśli, czerpania siły i wiedzy.Spróbuj pooglądać uważnie rośliny i wsłuchać się świadomie w otaczające dźwięki, szczegółowo rozpoznać ich budowę, poszukać śladów obecności zwierząt, porównać zapachy i faktury lasu.
  4. Ruszaj się.Ci, którzy biegają, oprócz zmęczenia znają doskonale stan euforii i obudzenia po powrocie do domu. Znajdź taką aktywność fizyczną, która jest dla ciebie atrakcyjna i spróbuj ją wdrożyć choćby kilka razy w tygodniu.
  5. Zwracaj uwagę na jedzenie.Właściwie dobrane, potrafi obniżyć poziom stresu. Zamiast mięsa, które podnosi ciśnienie tętnicze lub wskutek produkcji dopaminy i norepinefryny w mózgu  (w przypadku wysokobiałkowego czerwonego mięsa) podbija stres, mamy do wyboru wiele warzywnych i owocowych bohaterów. Ciśnienie pomogą uregulować czosnek i cebula, pomidory, ziemniaki, szpinak, banany i suszone morele.
  6. Dbaj o regularny, wartościowy sen.Staraj się zorganizować swój czas w taki sposób, by nie rezygnować i nie skracać snu na korzyść piętrzących się obowiązków. Warto poświęcić na niego przynajmniej od 7 do 9 godzin w ciągu nocy. Dzięki temu organizm wypoczywa, robi porządki, pozbywa się toksyn i napięcia, a mózg selekcjonuje i wiąże informacje. Niewyspanie natomiast działa dokładnie na odwrót: potęguje bagaż stresu i lęków, zmniejsza skuteczność, zdolność zapamiętywania, osłabia kreatywność.
  7. Pracuj z wyobraźnią.Stwórz miejsce, do którego możesz myślowo wrócić, kiedy ogarnia cię niepokój. Wzbogacaj je o kolejne szczegóły tak, by „pobyt”w nim sprawiał ci przyjemność. Postaraj się dokładnie „rozejrzeć” dookoła i jak najwięcej zaobserwować tworzących je elementów. Pomajsterkuj.
  8. Pielęgnuj więzi.Ciekawie spędzony czas z bliskimi, przyjaciółmi czy dziećmi, jak również zabawa ze zwierzętami nie tylko sprzyja poprawie samopoczucia, ale też daje obustronne korzyści i pomaga  oddelegować wszelkie troski na drugi plan.

W przypadku dzieci doznających stresu zalecane jest następujące postępowanie:

  • Należy pamiętać, że najważniejsze jest wsparcie od rodziców, poświęcanie dziecku czasu, wykazanie spokoju, zainteresowania przeżyciami dziecka, uważne słuchanie oraz unikanie sytuacji, filmów, które mogą powodować narastanie symptomów.
  • Rodzice nie powinni wymuszać rozmów na trudne tematy, ale zachęcać dziecko do inicjowania samemu takich rozmów, ważne są uczucia dziecka.
  • Należy przykładać dużą wagę do zdrowego odżywiania dziecka oraz jego odpoczynku.
  • Dziecko powinno mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa oraz po stresującym wydarzeniu szybko powrócić do codziennych przyzwyczajeń, rytuałów, poprzedniego rytmu życia.

W sytuacji, kiedy objawy związane z przeżytym przez dziecko stresem utrzymują się ponad miesiąc i uniemożliwiają dziecku prawidłowe codzienne funkcjonowanie warto zgłosić się po poradę do psychologa.

Zapraszam do kontaktu: Marta Grabowska-Piątkiewicz psycholog szkolny             

Szanowni Rodzice, zapraszamy Państwa na wykład

Szanowni Rodzice, zapraszamy Państwa na wykład:

Kompetencje rodzicielskie- co to jest? Jak je rozwijać? Jaki mają wpływ na relacje z dzieckiem? Kompetencje rodzicielskie, a funkcjonowanie dziecka w środowisku rówieśniczym.

DATA: 07.11.2023r., godz. 17.00

Wykład poprowadzi:

Lidia Zawieja: pedagog, socjoterapeuta, dyplomowany psychoterapeuta, Certyfikowany Specjalista ds. pracy z przemocą. Psychoterapeutka w Poradni Psychoterapii i Psychiatrii Psychodynamicznej Relatio. wykładowca w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz terapeutka w Ośrodku Terapeutycznym Stowarzyszenia Pomocy Akson, gdzie od wielu lat prowadzi Kursy Kompetencji Rodzicielskich.

MOŻLIWE DO OSIĄGNIĘCIA KORZYŚCI DLA RODZICÓW:

  • Zdolność wspierania dziecka w rozumieniu i radzeniu sobie z trudnymi emocjami.
  • Umiejętność stawiania granic i wprowadzania zasad.
  • Rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych.
  • Poznanie metod zachęcania dziecka do współpracy/samodzielności.
  • Umiejętność bycia konsekwentnym.
  • Budowanie adekwatnego poczucia wartości u dziecka.

MOŻLIWE DO OSIĄGNIĘCIA KORZYŚCI DLA DZIECKA- DZIĘKI WSPARCIU RODZICÓW:

  • Zdobywanie umiejętności rozumienia oraz regulowania własnych emocji.
  • Poczucie bezpieczeństwa dzięki zyskaniu adekwatnych granic.
  • Rozwijanie empatii i nauka komunikowania potrzeb.
  • Stopniowe uczenie nowych umiejętności i dążenie do samodzielności.
  • Nauka rozumienia i dostosowywania się do norm społecznych.
  • Budowanie adekwatnego poczucia własnej wartości.

Serdecznie zapraszamy i zachęcamy wszystkich Państwa do udziału w wydarzeniu.

*Chęć udziału prosimy zgłaszać poprzez wiadomość w dzienniku elektronicznym do pedagoga szkolnego- Angelika Leoniak.

My nie gryziemy

Rok szkolny rozpoczęliśmy zajęciami w ramach ogólnopolskiej akcji organizowanej przez fundację Pani Ewy Naworol My nie gryziemy. Dzieci uczestniczyły w warsztatach z dogoterapii, które odbyły się w zaparkowanej na szkolnym placu okazałej ciężarówce. Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej i klas szóstych mogli poznać zachowania psów zarówno w teorii, jak i w praktyce, wydając odpowiednie komendy specjalnie w tym celu wyszkolonym psom.

Zajęcia zapoznały dzieci z zasadami bezpiecznej i odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami. Warsztaty bardzo się wszystkim podobały.

 

Galerii znajdują się zdjęcia: My nie gryziemy

"Każdy inny - wszyscy równi"

"Każdy inny - wszyscy równi"

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1a przystąpili do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego "Każdy inny - wszyscy równi". Zadania projektowe będą realizowane w różnorodnych formach. Celem jest rozwijanie empatii, likwidowanie uprzedzeń oraz uwrażliwienie na potrzeby uczniów w tym niepełnosprawnych.

 

plakat

Copyright © 2013. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Jelczu-Laskowicach Rights Reserved.